
Veiligheid is een zeer belangrijk thema bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s en een belangrijk koopargument voor veel autokopers. Maar hoe veilig is een auto werkelijk? Om die vraag te beantwoorden werd in 1997 het onafhankelijk instituut Euro NCAP opgericht, dat de veiligheid van nieuwe auto’s test volgens een vast beoordelingssysteem. Lees hier hoe de auto’s worden getest en beoordeeld en waarom Mazda al jaren toonaangevend is op het gebied van veiligheid.
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) is min of meer de standaard geworden om aan te geven hoe veilig (of onveilig) een auto is bij een botsing. Deze organisatie is gevormd door een samenwerking van verschillende overheden en belangenorganisaties op het gebied van verkeersveiligheid.
Euro NCAP test de veiligheid van personenauto’s door met die auto’s daadwerkelijk te crashen. Daarbij worden meerdere exemplaren van dezelfde auto gebruikt om verschillende crashtests uit te voeren. In een speciale testomgeving botsen de auto’s frontaal, zijwaarts, tegen een paal en tegen een voetganger. Ook worden in de auto’s testdummies van volwassenen en kinderen geplaatst om het letsel als gevolg van de botsing te kunnen meten.