
Ondanks de grote vraag naar duurzamere alternatieven, staan autofabrikanten nog altijd voor tal van uitdagingen als het gaat om een groenere en meer elektrische toekomst. Gecompliceerde kwesties zoals oplaadinfrastructuur, emissies van centrales die de elektranetten van stroom voorzien en het vinden van duurzame materialen, kunnen zelfs de meest klimaatbewuste autofabrikant met de allerbeste intenties de das omdoen.
Een bredere doelstelling om tegen 2050 CO2-neutraliteit te bereiken over de levenscyclus van elk voertuig, bewijst dat Mazda op de goede weg zit voor een groenere toekomst. Een van de effectiefste manieren waarop Mazda die doelstellingen nastreeft, is door middel van innovaties in de aandrijflijn – van verbrandingsmotoren tot PHEV’s, en van hybride tot volledig elektrische voertuigen (EV’s).
Terwijl de meeste autofabrikanten zich vooral concentreren op uitlaatgassen om de CO2-uitstoot te verminderen, volgt Mazda een well-to-wheel (WTW)-benadering: van de bron tot aan het wiel. Behalve met de emissies van het voertuig zelf, houdt WTW ook rekening met de emissies afkomstig van brandstofproductie of afkomstig van het opwekken van elektriciteit in het geval van EV’s. Dit is van cruciaal belang voor een daadwerkelijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen (BKG). De infrastructuur verschilt van land tot land en in sommige regio’s kunnen EV’s op WTW-basis zelfs meer emissies genereren dan efficiënte tegenhangers met diesel- of benzinemotoren.
Met andere woorden, er is niet per definitie één oplossing die voor alles en iedereen geldt. En dat is waar Mazda’s multi solution approach om draait: het vinden van innovatieve oplossingen voor het volledige scala aan modellen en aandrijflijnen.