Home
>
MAZDA MOTOR CORPORATION 1920 – 2020

MAZDA MOTOR CORPORATION 1920 - 2020

8 februari 2020

Mazda Motor Corporation vierde op 30 januari 2020 zijn 100-jarig bestaan sinds de oprichting van Tokyo Cork Kogyo Co., Ltd. Honderd jaar geleden was Mazda een kurkproducent in Hiroshima, totdat Jujiro Matsuda het bedrijf eerst omvormde tot een producent van werktuigen en vervolgens tot voertuigfabrikant.

Het eerste model was een driewielige truck, de Mazda-Go, die in 1931 in de verkoop ging. Dit voertuig werd erg populair, zeker in 1938 toen het een innovatieve versnellingsbak kreeg die het brandstofverbruik met 20% verlaagde. Snel na de Tweede Wereldoorlog werd de productie van deze driewielers hervat.

De eerste personenauto kwam in 1960, de Mazda R360. Dit model was meteen een hit. In 1961 sloot Mada een overeenkomst met NSU voor de ontwikkeling en productie van hun nieuwe compacte, lichtgewicht Wankel-motor ofwel rotatiemotor.

In 1967 werd de futuristische Mazda Cosmo Sport 110S ’s werelds eerste in serie geproduceerde model met een rotatiemotor. Hierna werden talloze andere modellen met deze rotatiemotor uitgebracht, waaronder de Mazda RX-7. Uiteindelijk werden in de loop der jaren bijna twee miljoen auto’s met deze aandrijving verkocht.
Mazda was ook het eerste Aziatische automerk dat in 1991 met de Mazda 787B met een vierschijf rotatiemotor de slopende 24 Uur van le Mans won. De enige zege in de geschiedenis met een niet-zuigermotor.

De Mazda rotatiemotor vormde de inspiratiebron voor de baanbrekende Skyactiv Technology en om Jinda Ittai, de verbinding tussen de auto en zijn bestuurder te kunnen toepassen.

Nadat in 1984 de bedrijfsnaam was gewijzigd in Mazda Motor Corporation werd in 1989 het icoon voor rijplezier, de lichtgewicht MX-5 gelanceerd. Dit, in een tijd waarin tweezits cabrio’s vrijwel uitgestorven waren. Nu, 4 generaties verder, is de MX-5 de meest succesvolle roadster in de autogeschiedenis. In 2016 waren al meer dan één miljoen exemplaren verkocht.

Vandaag de dag heeft Mazda een reeks auto’s, ontworpen met behulp van de Kodo – Ziel van Beweging designtaal, die wereldwijd prijzen wint en het merk blijft van de gebaande paden afwijken met de lancering van zijn eerste elektrische auto, de Mazda MX-30. Een model voor de toekomst, maar ook met respect voor het verleden van Mazda met een interieur met milieuvriendelijke kurk, een subtiele verwijzing naar het bescheiden begin van het bedrijf als Toyo Cork Kogyo.

“Vooruitkijkend naar de komende 100 jaar zal de klant altijd bij ons op de eerste plaats blijven en zullen we onszelf blijven uitdagen om unieke producten, technologieën en ervaringen te creëren waar onze klanten van houden”, aldus President en CEO Akira Marumoto.

Terug naar overzicht
Neem contact op